Januari: Verstillen

De eerste maand van het jaar voelt als een mogelijkheid om met een schone lei te beginnen, om met hernieuwde motivatie te werken aan de beste versie van jezelf. We schieten daarom begin januari vaak in de actiemodus. Maar de kans is groot dat je in de loop van de maand merkt dat je je minder energiek voelt dan je had gehoopt. En dat het toch niet zo makkelijk blijkt om met je goede voornemens aan de slag te gaan. Wees dan mild voor jezelf en kijk naar de natuur: in januari is de natuur nog in rust. Een uitnodiging om aan jou om ook nog even rustig aan te doen en te verstillen. De tijd voor actie komt later.

Thema & challenge van de maand

Elke maand nodig ik je aan de hand van een thema uit om in het ritme van de natuur en de seizoenen tijd te besteden aan je persoonlijke groei en welzijn. Met de challenges kun in de praktijk aan de slag om de beste versie van jezelf te worden. De thema’s en challenges helpen je om heel het jaar door bewust te leven en om te reflecteren op wat jij nodig hebt voor een gelukkig, gezond en zinvol leven.

Deze maand wil ik je graag uitnodigen om te verstillen en uit te rusten. Kun je de verleiding weerstaan om deze maand in de actiemodus te schieten, vanuit de gedachte dat je eerst goed mag opladen en uitrusten voordat je met je goede voornemens aan de slag gaat?

Ik wil je uitdagen om deze maand af en toe eens ‘nee’ te zeggen tegen activiteiten, en ‘ja’ tegen tijd met jezelf. Om tijd te nemen om simpelweg te ‘zijn’, in plaats van te ‘doen’. De stilte en leegte op te zoeken om je doelen te onderzoeken, alvorens te handelen.

Hieronder lees je waarom en vind je inspiratie om dit in de praktijk te brengen.

Cultuur versus natuur

Het lijkt wel alsof cultuur en natuur ons twee verschillende dingen voorschrijven deze maand! Januari wordt in onze cultuur veelal gezien als een maand waarin we in actie komen: we maken met frisse moed een nieuwe start. Na de overdaad van de feestdagen in december gaan we deze maand actief met goede voornemens en gezonde gewoontes aan de slag. We stellen doelen voor het nieuwe jaar, maken plannen en maken ons op om deze uit te voeren.

In de natuur daarentegen lijkt er juist niet zoveel te gebeuren. De natuur is verstild. Het landschap is kaal en leeg. Er groeit en bloeit niet veel. Sommige dieren houden zelfs een winterslaap.

Het is niet gek dat wij mensen – aangezien we ook integraal onderdeel zijn van de natuur – in de loop van de maand merken dat onze energie eigenlijk ook niet op een hoog niveau is. En dat het ons veel moeite kost om in de actiemodus te blijven. Als we er gewoon de puf niet voor hebben, kan veel willen doen en bereiken leiden tot teleurstelling en frustratie.

Het kan een steunende gedachte zijn dat veel willen doen deze maand eigenlijk in gaat tegen de natuur, onze natuur. En dat het leven makkelijker wordt als je je kunt overgeven aan wat op dit moment natuurlijk is om te doen: namelijk verstillen en rusten.

Waarom verstillen?

De korte en koude dagen in januari zijn een uitnodiging om letterlijk en figuurlijk nog even naar binnen te keren. Om jezelf terug te trekken en op te laden. Dat is niet hetzelfde als niets doen. Je creëert de juiste omstandigheden voor zelfonderzoek en om je innerlijke kompas af te stellen voor de rest van het jaar. In de stilte, rust en ruimte die je creëert kun je je goede voornemens en doelen eerst eens goed onderzoeken en overdenken en echt (na)voelen wat je dromen zijn.

Listen to silence. It has so much to say.”

Rumi
Vergroot de kans je doelen te bereiken

Door deze maand de tijd te nemen goed stil te staan bij waarom je bepaalde dingen wilt bereiken of veranderen en hoe je dat gaat doen, vergroot je de kans dat het je dit jaar ook daadwerkelijk gaat lukken. Stil staan bij je ‘waarom’ geeft inzicht in je drijfveren en waarden. Jezelf daaraan kunnen herinneren is een krachtige strategie om gemotiveerd te blijven in tijden van tegenslag.

Onderstaande reflectievragen kunnen je helpen in jouw zelfonderzoek in januari:

Reflectievragen

  • Waarom wil ik bepaalde dingen (anders) doen?
  • Wat drijft mij?
  • Wat hoop ik dat die veranderingen mij zullen brengen?
  • Wat heb ik nodig om mijn doelen te bereiken?
  • Welke obstakels ga ik tegenkomen en hoe wil ik daar mee omgaan?
Energiereserves opbouwen

Door deze maand juist niet te veel te doen, maar vooral te rusten, vergroot je ook ook de kans om je doelen te bereiken. Zie rusten niet als ledigheid, maar een noodzakelijkheid. In plaats van het jaar met een energiedeficiet te beginnen, bouw je energiereserves op om straks – als de tijd rijp is – daadkrachtig tot actie over te kunnen gaan.

Gevoel van leegte en somberheid

De stilte en rust in de natuur in de maand januari kunnen ook leiden tot ongemakkelijke en onaangename gevoelens. Misschien merk je dat je humeur wordt beïnvloed door het weer. Alhoewel de dagen langzamerhand weer langer worden, is het nog best laat licht en vroeg donker en kan het overdag grijs, mistig en koud zijn. Januari is niet voor niets de maand waarin Blue Monday valt, de dag van het jaar die door veel mensen als de deprimerendste dag van het jaar wordt beleefd.

Hoe kun je omgaan met gevoelens van leegte en somberheid? Vanuit de mindfulness is het advies om deze gevoelens niet weg te drukken, maar ze te erkennen en te doorvoelen. Zo onderdruk je ze niet en voorkom je dat deze later in alle hevigheid terugkomen. Wat steunend kan werken bij het erkennen en doorvoelen van die emoties is om te kijken naar de natuur.

In de natuur is alles een cyclus; elk seizoen is tijdelijk en heeft zijn functie. In januari is alles in de natuur nog kaal en leeg. Wellicht helpt de gedachte dat die leegte en kaalheid ook weer zullen verdwijnen. En dat het leven zich onder de grond alweer klaarmaakt voor een nieuwe groeicyclus. Dat proces is ook in onszelf gaande.

Kun je de leegte en kaalheid in het landschap zien als een uitnodiging in contact te komen met jouw essentie, jouw kern? Daarmee in contact komen is een kans voor jouw persoonlijke groei voor de rest van het jaar.

Kijk naar de natuur en durf erop te vertrouwen dat die leegte en rust van de maand januari een functie heeft en dat er vanzelf weer nieuwe energie en groei zal ontstaan.

Manieren om te verstillen

Verstillen kan op verschillende manieren. Er is geen goed of fout, het gaat er om dat jij een manier vindt die bij jou past en jou het gevoel geeft dat je tot rust komt. Dat er ruimte ontstaat om te luisteren wat er in het lawaai van alledag niet te horen valt. Dat jij jouw batterij kunt opladen, zodat je straks weer energie hebt om de dromen en plannen die in de stilte zo duidelijk naar voren komen ook daadwerkelijk uit te voeren.

Misschien heb je zin om een korte of langere stilteretraite te doen. Je kunt ergens naar toe gaan, of dit gewoon thuis doen. Je kunt een hele dag in stilte doorbrengen, of kiezen voor een één dagdeel. Mijn tip zou zijn om dan voor de ochtend te kiezen, zodat je de rust die je dan voelt verder mee je dag in kunt nemen.

Misschien wil je gewoon een paar uur vrij plannen voor jezelf. In stilte een boek lezen, in je dagboek schrijven (zie ook bovenstaande reflectievragen ter inspiratie), of iets creatiefs doen, zoals schilderen.

Een andere mooie manier om te verstillen en te verbinden met de natuur is om onderstaande wandeling te maken.

Stiltewandeling

  • Ga naar buiten, liefst naar een plek in de natuur, waar je in een rustig tempo en in stilte kunt wandelen. 
  • Zorg voor zo min mogelijk afleiding, door bijvoorbeeld ook je telefoon thuis te laten, of uit of op niet storen te zetten.
  • Neem jezelf voor om je gedurende deze wandeling te verwelkomen wat zich van binnen aandient en je te laten inspireren door de natuur en het landschap.
  • Je hoeft tijdens deze wandeling verder niets te doen of na te streven.
  • Neem eerst een aantal minuten de tijd om te alles wat je bezighoudt in je hoofd even los te laten en om te ontspannen. Je kunt dit doen door je aandacht heel bewust op je ademhaling te richten. Door rustig te ademen, daalt je hartslag en kan je lichaam ontspannen.
  • Zet je zintuigen op scherp en ontdek wat er in de natuur op dit moment waar te nemen is. Luister naar de geluiden van de vogels, van de wind door de bomen. Kijk naar de verschillende kleuren, vormen en het spel van schaduw en licht. Ruik de geur van het bos, de aarde. Voel de kou op je wangen, voel de ondergrond waarop je loopt, of laat je hand even over een boomstam gaan en voel het reliëf. Laat de natuur op je inwerken.
  • Neem waar welke gedachten en emoties er naar boven komen. Erken dat deze er zijn. Probeer ze waar te nemen en weer los te laten.
  • Om steeds weer in het hier-en-nu terug te keren kun je je aandacht brengen naar je lichaam. Je kunt je aandacht richten op hoe je loopt, bewust worden van alle bewegingen die gemoeid gaan met lopen.
  • Tijdens de wandeling kun je je looptempo bewust wat vertragen en ervaren hoe het voelt om rustig te lopen. Je kunt ook af en toe even stil staan. En ervaren hoe het voelt om vanuit rust in beweging te komen.
  • Je kunt de wandeling afsluiten door aan het eind ook even bewust stil te staan, letterijk en figuurlijk. Navoelen in hoeverre je batterij weer is opgeladen. Nagaan wat de stilte je heeft gebracht en wat je uit deze wandeling mee wilt nemen, voor de rest van deze maand.

Veel wandelplezier!


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: