December: Balans opmaken

De laatste maand van het jaar is de perfecte gelegenheid om terug te blikken op het afgelopen jaar en de balans op te maken. Zo geef je jezelf gelegenheid om te vertragen, om te reflecteren. Dat past goed bij de maand december, waarin de natuur verstilt en zich terugtrekt, onder invloed van de donkere, korte dagen. De balans opmaken zorgt ook voor overzicht en helpt om straks met een opgeruimd gevoel het nieuwe jaar te beginnen. 

Thema & challenge van de maand

Elke maand nodig ik je aan de hand van een thema uit om in het ritme van de natuur en de seizoenen tijd te besteden aan je persoonlijke groei en welzijn. Met de challenges kun in de praktijk aan de slag om de beste versie van jezelf te worden. De thema’s en challenges helpen je om heel het jaar door bewust te leven en om te reflecteren op wat jij nodig hebt voor een gelukkig, gezond en zinvol leven.

Deze maand wil ik je graag uitnodigen om de balans op te maken van het afgelopen jaar. Om terug te blikken op belangrijke gebeurtenissen, mijlpalen, voorspoed en tegenslag, de keuzes die je maakte, je leermomenten en dergelijke. Terugblikken kun je doen op vele verschillende manieren. Ik wil je uitdagen om deze maand onderstaande reflectiewandeling te maken.

Waarom de balans opmaken?

Het is het een mooi eindejaarsritueel om heel bewust alles wat er dit jaar is gebeurd de revue te laten passeren. En om te onderzoeken wat dat allemaal met je heeft gedaan. De donkere dagen voor kerst bieden een mooie gelegenheid voor introspectie.

Gedurende het jaar rennen we vaak van hot naar her. De tijd vliegt voorbij en voor we het weten is het jaar alweer om. Stil staan bij het afgelopen jaar kan je helpen meer bewust te leven, de herinneringen levend te houden en bijdragen aan een gevoel van rijkdom en dankbaarheid voor alles wat je allemaal meemaakte.

The days are long, but the years are short

Gretchen Rubin

Terugblikken kan je ook helpen beter inzicht te krijgen in terugkerende thema’s en patronen in je leven. Het helpt je ook duidelijker te zien welke koers je vaart, en het geeft je gelegenheid de richting waarin je leven gaat eventueel bij te stellen.

De balans op maken kan ook een opgeruimd gevoel geven. Je sluit het oude jaar af met overzicht en meer zelfkennis. Dit helpt om bewuste keuzes te maken over waar je je in het nieuwe jaar op wilt richten om de beste versie van jezelf te worden. 

Reflectievragen

Er zijn allerlei vragen die je kunt gebruiken om de balans op te maken voor jezelf. Hieronder een aantal vragen die je als inspiratie kunt gebruiken. Je hoeft ze niet allemaal in één keer te beantwoorden. Misschien heb je al een dagelijkse journaling practice en doe je er elke dag één, of laat je deze vragen gewoon door je achterhoofd spelen deze maand. 

  • Hoe was jouw afgelopen jaar? 
  • Welke 3 woorden vatten jouw jaar het beste samen?
  • Wat heeft je het meest verrast het afgelopen jaar?
  • Wat was de belangrijkste verandering in jouw leven?
  • Wat ging er dit jaar goed?
  • Wat was je grootste succes of beste prestatie?
  • Wat was de slimste beslissing die je nam?
  • Waarover voelde je je het meest tevreden?
  • Waar ben je het meest dankbaar voor?
  • Welke kansen heb je wel en niet benut? 
  • Wat was het grootste risico dat je hebt genomen?
  • Welke belangrijke les heb je geleerd?
  • Waar liep het dit jaar fout?
  • Wat was je grootste tijdverspiller?
  • Welke 3 mensen hebben dit jaar een grote invloed op je gehad?
  • Wat was het meest liefdevolle dat je dit jaar voor een ander hebt gedaan?
  • Welk compliment heb je gekregen of had je graag gekregen? En welk compliment heb je gegeven of had je graag willen geven?
  • Wat wil je nog zeggen of doen om het jaar op een goede manier af te kunnen sluiten?

Manieren om de balans op te maken

Misschien houd je van schrijven en vind je het heerlijk om pen en papier te pakken en de balans op te maken door in je dagboek te schrijven. Of kruip je liever met je laptop op de bank. 

Je kunt ook een mindmap maken: zet het jaartal in het midden en maak hier bijvoorbeeld verschillende categorieën omheen, zoals privé, werk, relaties, gezondheid, etc. 

Of je kunt een collage maken met foto’s of afbeeldingen van de belangrijkste gebeurtenissen van dit jaar. Je kunt dit gaan knippen en plakken of een digitale collage maken met een foto app. Of misschien heb je wel een oude kalender die je op een creatieve manier kunt gebruiken om een tastbare terugblik te maken.  

Om herinneringen op te halen aan het afgelopen jaar kun je je agenda raadplegen, door je foto’s of je social media scrollen, terugbladeren in je dagboek of notitieboek. Misschien heb je ook wel ergens bijgehouden of kun je ergens nagaan welke films je hebt gezien, welke boeken je hebt gelezen. Het doornemen van al deze informatiebronnen roept vast een schat aan herinneringen en gevoelens op.  

Een andere manier om de balans op te maken is om onderstaande wandeling te maken.

Wandel door de maanden van het jaar 

Je kunt onderstaande oefening op meerdere manieren doen: 

  • Je kunt de wandeling in 1x doen, waarbij je bijvoorbeeld voor elke maand zo’n 5 minuten de tijd neemt. Reken dan op een wandeling van iets meer dan een uur. 
  • Je kunt de wandeling ook opknippen in 12 korte wandelingetjes, en bijvoorbeeld in je lunchpauze steeds aandacht besteden aan één maand. 
  • Of je kunt per seizoen terugblikken en 4 keer een wandeling van een kwartier tot twintig minuten maken. 
  • Je kunt de wandeling(en) alleen en in stilte doen, of juist samen met iemand om de gebeurtenissen van het afgelopen jaar te bespreken. Zowel in stilte als in gesprek kunnen nieuwe inzichten ontstaan. 

Veel wandelplezier!

Instructies: 
  • Ga naar buiten, liefst naar een plek in de natuur, waar je in een rustig tempo en in stilte kunt wandelen. 
  • Denk aan de start van het afgelopen jaar. Hoe begon jouw jaar? Welke intenties of goede voornemens had je? Waarom waren deze belangrijk voor je? Hoe ging het met je in januari? Hoe voelde je je? Hoe stond je ervoor in de verschillende domeinen van jouw leven? Waar was je? Wat deed je? 
  • Kijk of je in de huid kunt kruipen van de persoon die je toen was. En observeer wat dit doet in jouw houding, met je gedachten, gevoelens en fysieke sensaties.
  • Vervolg je wandeling en haal de maanden van het jaar één voor één voor je geestesoog. Neem voor elke maand een paar minuten de tijd om de herinneringen op te halen. Sommige gebeurtenissen zullen meteen naar boven komen, voor andere gebeurtenissen moet je je misschien iets dieper graven en langer te de tijd nemen. Misschien vind je het behulpzaam om wat systematiek aan te brengen door bijvoorbeeld per maand steeds dezelfde categorieën af te lopen, zoals privé, werk, gezondheid, relaties, etc. 
  • Sta regelmatig stil bij de vraag hoe je door de loop van het jaar bent omgegaan met je goede voornemens of intenties. Ben je ermee bezig gebleven, of ben je ze uit het oog verloren? Wanneer was dat? Wat waren de bevorderende of belemmerende factoren? Wat bracht het je?
  • Als je het hele jaar bent doorgelopen en in december bent aanbeland, kun je even letterlijk en figuurlijk stil staan bij hoe het nu met je gaat. Observeer je houding, je ademhaling, de gedachten, emoties en fysieke sensaties die hiermee gepaard gaan. 
  • Draai je vervolgens om en kijk terug naar het pad dat je zojuist hebt bewandeld. Terugkijkend op de weg die je hebt afgelegd, kun je jezelf de vraag stellen of er een verschil is tussen wie jij was in januari en wie je nu bent in december. Zo ja, waar zit ‘m dat in? Wat heeft dit jaar met je gedaan? Wat heeft het je gebracht? Wat is de rol geweest van je goede voornemens en intenties aan de start van dit jaar? Hoe kijk je er op terug? Wat wil je achter je laten? 
  • Als je een antwoord hebt geformuleerd op deze vragen, draai je weer om. Kijk naar de weg die voor je ligt en stel je jezelf de vraag: Wat wil je uit het oude jaar meenemen naar het nieuwe jaar? Misschien wil je hier een intentie over formuleren.
  • Haal een paar keer bewust adem en neem een moment om alles te laten bezinken. Vervolgens kun je de wandeling op een voor jouw passende wijze beëindigen. 
  • Neem even de tijd om te pauzeren en diep adem te halen. Observeer en voel wat het met je doet om bewust los te laten. Voel je je ruimer, meer ademruimte? Welke veranderingen kun je nu verwelkomen in je leven?
  • Loop in stilte terug. Misschien merk je dat je met een lichtere pas loopt en met een glimlach op je gezicht.

Tip: Wandel op een rustig tempo en vergeet niet om je heen te kijken terwijl je wandelt. Hoe meer je houding open en ontspannen is, hoe beter het zal lukken om herinneringen terug te halen. 


Eén opmerking over 'December: Balans opmaken'

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: